0(328) 440-0045 Hemen Ara, Hızlı Teklif Al
Elektrikli otomobil devrimine hazır mıyız?

Elektrikli otomobil satışları tüm dünyada olduÄŸu gibi ülkemizde de artıyor. Fakat ABD ve AB fosil yakıtlı araçları vergi kıskacına alırken biz tam tersi bir politika uyguluyoruz. Peki bu araçlar ne zaman ülkemizde de yaygınlaÅŸacak?

Dünya devi otomobil markaları geleceÄŸi elektrikli araçlarda görüyor. Alman üretici Volkswagen, emisyon cezalarından sonra geleceÄŸi elektrikli modellerde arayacağını net olarak açıklamıştı. Marka elektrikli model gamını oluÅŸturacak ID ailesi için Modüler Elektrik Yapı (MEB) geliÅŸtirdi. 2019’dan itibaren menzili 600 kilometreye kadar uzayacak elektrikli modellerde kullanılacak platform üzerine küçük sınıftan sedana, SUV’dan minibüse kadar çok sayıda araç üretilmesi planlanıyor.

Markanın satış hedefleri de iddialı. VW Grup, 2025 yılına gelindiÄŸinde toplam satışlarının yüzde 25’inin elektrikli araçlardan oluÅŸması bekleniyor. Åžu anda grubun toplam satışı 10 milyon adet olduÄŸu düÅŸünüldüÄŸünde yaklaşık 2.5 milyon adet elektrikli araç satışı gündemde. Aynı hedefler Türkiye pazarı için de geçerli. Güncel olarak ülkemiz pazarında grubun sattığı yaklaşık 130 bin otomobilin yüzde 25’inin elektrikli olması planlanıyor. Elektrikli dönüÅŸüm için 6 milyar euro kaynak ayıran VW’ni diÄŸer Alman markalar da izliyor. Mercedes, BMW, AUDI, Porsche ve Opel baÅŸta olmak üzere diÄŸer Alman üreticiler de milyarlarca euro yatırımla yüzde 100 elektrikli otomobillere geçme planlarını ÅŸimdiden açıkladı.

Türkiye’de yavaÅŸ da olsa geliÅŸiyor

Peki ülkemizdeki elektrikli araçlarda nasıl bir yol haritamız var? GeçtiÄŸimiz yılın rakamlarıyla konuÅŸursak, tüm dünyada yaklaşık 1 milyon adet araç satıldı. Bir önceki yıla oranla yüzde 54’lük bir artış söz konusu. Åžimdiye kadar yollardaki elektrikli otomobil sayısı da 3 milyona ulaÅŸmış oldu.

Ülkemizde 4500 adet hibrid, 76 adet ise yüzde 100 elektrikli araç satıldı geçen yıl. 2018 yılının ilk çeyreÄŸinde satılan elektrikli ve hibrid otomobil rakamlarıysa ÅŸöyle: Toplam 1300 adet satış içinde 48 adet yüzde 100 elektrikli otomobil bulunuyor. Bu hızla devam ederse yıl sonunda yaklaşık 200 adet yüzde yüz elektrikli araç trafiÄŸe çıkacak. Bu oran bir önceki yıla oranla yüzde 300 artış demek.

Avrupa ve Türkiye karşılaÅŸtırması yaparsak bu rakamların bizde henüz emekleme döneminde bile olmadığını görürüz. Çünkü Avrupa düÅŸük emisyonlu çevreci yatırımlar yaparken bizde yatırımlar ve teÅŸvikler hâlâ fosil kaynaklara yapılıyor.

Türkiye’de Toyota, Renault, BMW gibi fosil yakıtla çalışan otomobil satışında lider markalar, yüzde 100 elektrikli otomobil satışında da liderliÄŸini koruyor. Tesla’nın henüz Türkiye’de bir satış kanalı olmadığı için yollardaki otomobil rakamları da düÅŸük. Ancak ÅŸimdiye kadar Türkiye’de 60 adet elektrikli Tesla’nın kullanıldığı biliniyor. Tesla geçtiÄŸimiz günlerde Türkiye yapılanması için personel alımına baÅŸladı. Yıl sonunda Türkiye’de servis ve satış ofisinin açılışını gerçekleÅŸtireceÄŸi tahmin ediliyor.

Vergi karmaşası

Peki, Avrupa ultra hızlı ÅŸarjı ya da kablosuz ÅŸarjı konuÅŸurken biz ne yapıyoruz? Ülkemizde 2011 yılından itibaren uygulanan 0 MTV ve düÅŸük ÖTV oranı sayesinde 6 bin adetin üzerinde elektirkli ve hybrid araç yollara çıktı. Dünyanın birçok yerinde çevreci olması nedeniyle vergi avantajı ile desteklenen ve teÅŸvik edilen elektrikli araçları ülkemizde yeni torba yasalarla tam tersi bir uygulamaya tabi tutuluyor. Mart 2018’de elektrikli araçlara uygulanan yüzde 0 MTV tarifesine yüzde 25 zamlı olarak vergilendirilmesi TBMM Genel Kurulu’nda kabul edildi.

Dünya genelinde ve Avrupa BirliÄŸi’nde, dizel ve benzin motorlu araçlara yönelik üretim ve ulaşım kısıtlamaları uygulanmaya baÅŸlanırken, yüksek emisyon oranına sahip, çevresel felaketlere yol açan araçlar yüksek oranda vergilendirilirken, ülkemizde tam tersi olarak elektrikli araçlar aleyhine geliÅŸmeler yaÅŸanıyor.

Otomobil satışları düÅŸük. Çünkü ÅŸarj istasyonları da henüz çok az. Türkiye geç de olsa (her alanda olduÄŸu gibi) bu alanda da geliÅŸmeleri geriden takip ediyor. Ancak özel sektör dünyanın bu alanda gittiÄŸi yeri bildiÄŸi için Türkiye’deki kısıtlamaları göz ardı ederek yatırımlarına devam ediyor.

Elektrikli ve hybrid otomobillere hizmet veren ÅŸarj istasyon sayısı 2017 yılı rakamlarıyla yaklaşık 1500. Bu rakam kullanıma açık istasyonlar açısından incelendiÄŸinde yarı yarıya düÅŸüyor.

Yerli otomobil yüzde 100 elektrikli olacak

Türkiye’nin ilk yerli otomobilini üretmek için yola çıkan 5 ÅŸirket (KARSAN, BMC, TURKCELL, VESTEL, ANADOLU GRUBU) yeni bir ÅŸirket kurduktan sonra dünya devi Bosch’un üst düzey yöneticisi Gürcan KarakaÅŸ’ı transfer ederek ÅŸirketin başına getireceÄŸini duyurdu. Türkiye’nin otomobilini üretecek olan ÅŸirket geliÅŸtirme ve prototip çalışmaları tamamlandıktan sonra 2020 yılında ilk aracı tanıtmayı planlıyor. Yerli bir marka olarak üretilecek aracın yüzde 100 elektrik motoruna sahip olacağı ve dört ayrı karoser seçeneÄŸi bulunacağı daha önce açıklanmıştı. Üretim sonrasında ÅŸarj istasyonlarının da sayısının yurt geneline yayılmasıyla elektrikli otomobil konusunda ülkemizde de yeni bir üst seviyeye geçilmesi ve araçların yaygınlaÅŸması bekleniyor.

kaynak:  https://blog.quicksigorta.com/otomobil/elektrikli-otomobil-devrimine-hazir-miyiz-839


ANLAŞMALI OLDUĞUMUZ SİGORTA ŞİRKETLERİ
  • Anadolu Sigorta
  • AXA SİGORTA
  • Neova Sigorta
  • Dask
  • Groupama Sigorta
  • Quick Sigorta
  • Corpus Sigorta
  • Åžeker Sigorta
  • hepiyi
  • Tarsim
  • ZURİCH SİGORTA
  • ANA SİGORTA
ANA SAYFA    |    Hakkımızda    |    Sık Sorulan Sorular    |    Poliçe Hatırlat    |    İletiÅŸim    |    Sigorta Teklif Al    |    Gizlilik