Bugün kamp denildiÄŸinde ilk akla gelen konaklama araçlarından biri olan karavanın tarihi motorlu taşıtlardan çok daha öncesine, yalnızca at arabalarıyla ulaşımın saÄŸlandığı dönemlere dayanıyor. Zamanla yaÅŸamsal ihtiyaçların giderilmesini saÄŸlayan olanaklarla donatılarak bir seyahat aracına dönüÅŸen karavan, uzun yolculuklarda ev konforunu yaratmak fikriyle zaman içinde evrimleÅŸti.
Hayatına 15. yüzyılda mütevazi bir baÅŸlangıç yaptı
Seyahatlere ev konforu getirmek amacıyla yapılan ilk karavan modifikasyonları, at arabaları üzerinde denendi. 15. yüzyılda hayatına iÅŸlevsel bir mal taşıma aracı olarak at arabasıyla mütevazi bir baÅŸlangıç yapan karavan, bugünkü tasarımını anımsatan ÅŸeklini 1830 yılında Paris’te aldı. Ünlü sirk sahiplerinden Antoine Franconi’nin isteÄŸi üzerine Paris’te gezgin tiyatrocular tarafından üretilen karavan, gündelik hayatın sürdürülmesine olanak tanıyan bir donanıma sahip oldu.
Karavanın tarihi motorlu taşıtlar öncesine, ulaşımın at arabalarıyla yapıldığı döneme dayanıyor
1885’te dünyanın ilk lüks karavanı üretildi
1885 yılında Dr. William Gordon Stables, tasarladığı ve The Wanderer (Gezgin) adını verdiÄŸi karavanla tasarımı daha ileri noktalara taşıyarak ilk lüks karavanı geliÅŸtirdi. Maun ve akçaaÄŸaçtan yaptığı 5,5 metre uzunluÄŸundaki bu atlı karavanın içine kitaplık, porselen dolabı ve piyano yerleÅŸtiren Dr. Stables, ilk yolculuÄŸunu Berkshire’dan İskoçya’daki Inverness’e yaptı.
Tatil Problemi Çözüldü!
I. Dünya Savaşı’nın ardından gündelik hayatta yerini alan motorlu taşıtlar ile birlikte karavanlar da motorlu hale geldi. Tarih 1919’u gösterdiÄŸinde İngiltere’nin Birmingham ÅŸehrinde faaliyet gösteren motor ÅŸirketi Eccles Motor Transport, arabayla çekilen ilk karavanlara imzasını attı. O dönemde İngiltere’de “Tatil Problemi Çözüldü” sloganıyla yapılan reklamlar, karavanların geliÅŸiminin fitilini ateÅŸledi. Karavan üreticisi ÅŸirketler çoÄŸalırken sipariÅŸler de günden güne arttı. II. Dünya Savaşı döneminde ise giderek düÅŸen alım gücü nedeniyle sipariÅŸler durma seviyesine geldi. İlk motorlu karavanın mucidi Eccles Motor Transport, ordunun ihtiyaçları doÄŸrultusunda karavan üreterek faaliyetlerini sürdürebildi.
Karavan kültürü I. Dünya Savaşı’nın ardından olgunlaÅŸmaya baÅŸladı
Karavanla dünya turu baÅŸladı
II. Dünya Savaşı’nın ardından baÅŸlayan sanayileÅŸme dönemi motorlu taşıtları yalnızca alım gücü yüksek bir kesimin sahip olabileceÄŸi araç olmaktan uzaklaÅŸtırdı. Motorlu taşıtlar belirli bir zümrenin tekelinden çıktı. Böylece özellikle 60’lı ve 70’li yıllarda karavan oldukça geniÅŸ bir kitle tarafından tercih edilmeye baÅŸladı. Minimalist anlayışı, özgür ruhu ve sunduÄŸu konforun yanı sıra maliyet avantajıyla bir yaÅŸam tarzına dönüÅŸtü. Ev konforunu taşıyan özellikleri onu kıtalar arası yolculuklara, hatta dünya seyahatlerine çıkardı. Bu hızlı geliÅŸim süreci sonucunda karavan kulüpleri, karavan konaklama tesisleri kuruldu. Böylece karavan yalnızca bir ulaşım aracı olmaktan çıkarak toplumları sosyo kültürel ve ekonomik yönden etkileyerek insanların hayata bakış açılarını ÅŸekillendirdi. Bugün sayıları giderek artan karavan severler bu tesisler aracılığıyla etkileÅŸim kurarak sosyalleÅŸebiliyor.
1948’de mutfaklı, çok odalı ve duÅŸlu donanıma sahip oldu
1948’de geliÅŸtirilen dünyaca ünlü Streamlite Rover ile karavanlar, kutu tipi treyler olmaktan çıkarak mutfaklı, çok odalı ve duÅŸlu, tam donanımlı araçlara dönüÅŸtü. Cheltenham Company, 50’li yılların sonlarında karavan tasarımında cam takviyeli plastik kullanılmaya baÅŸlandı. Cheltenham Sable, hafifliÄŸi ve kompakt uzunluÄŸu bakımından çiftler için ideal olduÄŸundan zamanın en prestijli modellerinden birine dönüÅŸtü. 1969 yılında Ace, cam takviyeli plastik kullanarak seri üretim yapan ilk marka oldu.
1970’lerde olgunluk dönemini yaÅŸadı
1970’lerde alüminyum panellerle tanışan karavan modelleri, daha saÄŸlam hale geldi. Böylece her türlü arazi koÅŸullarına da uyum saÄŸlayabildi. 70’lerin sonunda iç donanımına yeni aktörler eklenmesi karavanların sunduÄŸu ev konforunu pekiÅŸtirdi. Oldukça hafif ve bütçe dostu olan bu karavan modelleri o dönemin koÅŸulları dikkate alındığında bugünlerin akıllı arabası kadar afiliydi.
Karavan minimalist anlayışı, özgür ruhu, konforu ve maliyet avantajıyla 70’lerde yaÅŸam tarzına dönüÅŸtü.
İleri teknolojilerle şekillendi
1980’ler ve sonrasında ikiz dingilli karavanlar popülerlik kazandı. Astral’dan sonra Swift de ileri teknolojilere yatırım yaparak karavanların aerodinamik bir tasarım getirdi. 90’ların sonunda Bailey Ranger stil açısından çığır açıcı olmasa da hafif, uygun fiyatlı ve iyi iÅŸlenmiÅŸ bir model olarak karavanın tarih yolculuÄŸuna yön verdi. 2000’li yılların başında ise konsept karavanlar ortaya çıktı. Bu dönemde kiÅŸiselleÅŸtirilmiÅŸ karavan modelleri kiÅŸiye özel seçenekler sunmaya baÅŸladı. Böylece yeni nesil özelleÅŸtirilmiÅŸ mobil yaÅŸamın da temelleri atıldı.
KiÅŸiye özel tasarımlar
Karavanlar ile bu tarihi geliÅŸim sürecinde ihtiyaç duyulabilecek her ÅŸeyi barındıran komplekslere sahip gezi alanları ve karavan parklarını içeren devasa bir sektör oluÅŸtu. Minimalist yaÅŸam anlayışı odağında konforun ön plana çıktığı yeni modeller, üst düzey teknolojilerle ÅŸekilleniyor. Son derece kompakt ve konforlu bir yaÅŸam alanı sunuluyor. Bu konforlu ve kompakt alanlar amaca ve bütçeye baÄŸlı olarak üreticilere özel olarak tasarlatılabiliyor ya da prototip örnekler üzerinden farklılaÅŸtırılabiliyor.
Yeni model karavanlar ileri teknolojilerle kiÅŸiye özel seçenekler sunuyor
kaynak: https://blog.quicksigorta.com/yasam/karavanin-gecmisten-gunumuze-uzanan-hikayesi-2396